
اهمیت بازی
بازی با تولد کودک آغاز میگردد و بلافاصله پس از تولد فعالیتهای انطباقی جهت سازگاری با محیط جدیدتر ظاهر میشوند. بازی مهمترین بخش زندگی کودک است.
کودک در بازی نیازهای حسی، حرکتی، درکی، شناختی و اجتماعی خود را برآورده میسازد و انرژی خود را تخلیه میکند. اینکار باعث افزایش آرامش و توجه و تمرکز او میشود. در واقع بازی طبیعیترین شکل تمایل کودک برای تماس و برخورد با دنیای اطرافش است.
شن بازی در کودکان با اختلال طیف اتیسم
در واقع بازی مانند یک روش درمانی در خدمات برای کودکان با اختلال طیف اتیسم عمل میکند. استفاده از بازی و روشهای مختلف اجرای بازیها یکی از فعالیتهای مفرح آموزشی است که در خدمات توانبخشی این کودکان کاربرد زیادی دارد.
استفاده از شن و ماسه در بازی قدمت بسیار زیادی دارد. در گذشته و اکنون فضای شنی از نظر بسیاری از فرهنگها خصوصیات نقش حفاظتکنندگی دارد. درمانگر در بازی با شن به عنوان تسهیلگر عمل میکند و مراجعان میتوانند آزادانه هیجانات و تصاویر ذهنی خود را با استفاده از شن و ابزارهای مینیاتوری موجود در جعبه شن خلق کنند. بازی با استفاده از شن به عنوان راهی در کاهش مشکلات هیجانی و چالشی مورد تایید است و پژوهشیهای صورت گرفته تاثیر بازی با شن را بر رفتارهای چالشی و اظطراب کودکان اتیسم که از مشکلات برجسته این کودکان است، تایید میکنند.
برای بازی با شن کافی است جعبه شن، مقداری آب و وسایلی نظیر بیل و اسباببازیهای مینیاتوری و کوچک داشته باشیم.
شن باید در دو نوع مرطوب و خشک وجود داشته باشد تا کودک بتواند هر دو را لمس کند و تفاوت و شباهت بین آنها را درک کند، شن خشک در راستای تجربهآموزی (مانند نرمی و روندگی شن) و شن خیس برای ساختن برج، تپه، خانه و… مفید است. کودک میتواند با شنها وسایلی نظیر تپه و خانه بسازد و به بازیهای تخیلی مشغول گردد. در واقع بازی با شن مهارتهای مختلفی را در کودک با اختلال طیف اتیسم تقویت میکند؛ از جمله: بهبود توانایی صحبت کردن، رشد و تقویت مهارتهای حرکتی و هماهنگیها، رشد و پرورش مهارتهای اجتماعی، پرورش قدرت تجسم فضایی و هندسی، پرورش حس لامسه و پرورش قدرت خلاقیت و ابتکار.
شنبازی چگونه مهارتهای مختلف را تقویت میکند؟
تقویت مهارت حرکتی ظریف
حرکت ظریف به رشد ماهیچههای کوچک بدن، به ویژه عضلات انگشت اشاره دارد. در گودال شنی، کودکان میتوانند روی قدرت و کنترل عضلات انگشت خود کار کنند، به خصوص زمانی که با انگشتان خود شن و ماسه را حفر میکنند.
هماهنگی چشم و دست
یک کار ساده مانند بیل زدن شن و ماسه در سطل با یک بیل کوچک نیاز به تمرکز و هماهنگی زیادی دارد.
تقویت مهارت حرکتی درشت
همانطور که عضلات کوچک در حین شن بازی تحریک میشوند، عضلات بزرگ نیز تحریک خواهند شد. در حین بازی با شن، کودکان حرکاتی مانند کندن، ریختن، هل دادن و بلند کردن را انجام میدهند. این حرکات، مهارت حرکتی درشت عضلات بزرگ را میسازد.
تقویت مفاهیم شناختی
در حالی که کودکان در حال بازی هستند، مفاهیم جدیدی (که مفاهیم ریاضی هم هستند) مانند پرکردن، بیشتر، کمتر، یکی دیگر، خالی، پر و غیره را یاد میگیرند.
حل مسئله
کودکان در حین بازی دائما در حال حل مشکلات هستند. زمانی که کودک راهی برای ساختن یک سطح شیبدار برای عبور کامیونها پیدا میکند، نیاز دارد از اشیاء بیشتری به عنوان پایه برای بالا نگه داشتن آن استفاده کند. در این مرحله، فرد چالشها را میبیند و هر کاری که ممکن است انجام میدهد تا آنها را از بین ببرد و موفق شود.
خلاقیت
شن بازی یک بازی خلاقانه است. شن فرصتی را برای خلق آزادانه، بدون درخواست بزرگسالان برای نتیجه خاص، فراهم میکند. در واقع هیچ فرمول از پیش تعیین شدهای برای کودک وجود ندارد و میتواند به صورت کاملا خلاقانه بازی خود را در شن هدایت کند.
پرورش حس لامسه
کودک دائم در حال لمس زبریها و نرمیهای شن است و از این طریق میتواند حسهای خود را تعدیل کند.
مهارتهای اجتماعی
کودک در بازی با شن در حضور کودکان دیگر یاد میگیرد با بقیه چیزی بسازد و با آنها بازی کند. این کار نیاز به صحبت و مذاکره زیاد دارد. آنها باید در مورد آنچه میسازند، اینکه چه کسی چه چیزی را میسازد و چگونه آن را انجام میدهد، باهم گفتگو کنند.